Za Wiki:
"Góra Błogosławieństw ? wzgórze na północnym brzegu jeziora Genezaret, w
okolicach Kafarnaum, które tradycja chrześcijańska wiąże z nauczaniem Jezusa i
wygłoszeniem przez Niego Kazania na górze (...)"
Obecny kościół powstał w 1937 r. według projektu Antonia Barluzziego. W
nawiązaniu do liczby błogosławieństw ma plan ośmiokąta i osiem okien z witrażami
ilustrującymi tekst kazania.
W parku-ogrodzie otaczającym kościół jest mnóstwo uroczych miejsc, gdzie można w
samotności kontemplować, modlić się, rozmyślać. Wzdłuż alejek porozstawiane są
tablice z cytatami, a w licznych altanach grupy pielgrzymów uczestniczą w mszach św.
„Miejsce działalności św. Jana znajdowało się przy końcowym biegu Jordanu, niedaleko
ujścia do Morza Martwego. W tej okolicy około 10 km na wschód od Jerycha znajduje się
ortodoksyjny klasztor św. Jana Chrzciciela, w którym pozostałości mozaik z V wieku
świadczą o istnieniu tu bazyliki bizantyjskiej. Obecnie jest to teren niedostępny dla turystów
z powodów militarnych. Dlatego wybrano inne miejsce nad Jordanem, w którym upamiętnia
się tajemnicę chrztu Jezusa. Miejsce to znajduje się przy spływie wód Jordanu z jeziora
Genezaret i nosi nazwę Yardenit.”
ks. prof. Tomasz Jelonek- Ziemia Święta, śladami historii zbawienia s 105
Jest to miejsce o charakterze typowo komercyjnym, zarządzane przez członków
pobliskiego kibucu. Baptysterium nie ma statusu sanktuarium chrześcijańskiego.
Z tym miejsce chrztu Chrystusa to różnie bywało. Według Biblii Jan udzielił
Jezusowi chrztu w miejscu, gdzie Jordan uchodzi do Morza Martwego, około 8 km za
Jerychem. Jednak ze względu na konflikt graniczny, miejsce to nie mogło być
udostępnione dla turystów. W tej sytuacji mieszkańcy kibucu Kinneret wybudowali
ośrodek Yardenit, położony nad Jordanem, gdzie rzeka wypływa z Jeziora Genezaret
i własnym już korytem zaczyna zmierzać do Morza Martwego.Tu turyści i pielgrzymi
mieli możliwość symbolicznego powtórzenia chrztu w wodach Jordanu poprzez
zanurzenie.
Od niedawna jednak udostępnione zostało to dokładniejsze miejsce chrztu, w
miejscowości Qasr al-Jahud (w wolnym tłumaczeniu Zamek Żydów)
Uznaje się, że jest to także miejsce, gdzie Izraelici pod wodzą Jozuego
przekroczyli „suchą nogą” rzekę Jordan w drodze do Ziemi Obiecanej, a Eliasz
wstąpił do nieba.
Miasto to jest jednym z najczęściej wymienianych w Ewangeliach. Było ono
świadkiem wielu wydarzeń z życia Jezusa. W pierwszych stuleciach istnienia
chrześcijaństwa działali tam wyznawcy Chrystusa, wywodzący się z judaizmu. W
Kafarnaum są dwa stanowiska archeologiczne: dom Piotra i synagoga.
Więcej:
pl.wikipedia.org/wiki/Kafarnaum
Ruiny starożytnego Kafarnaum odkrył w 1838 roku amerykański podróżnik Edward
Robinson. W 1866 roku brytyjski kapitan Charles William Wilson zidentyfikował
pozostałości synagogi. W 1894 roku franciszkański ojciec Giuseppe Baldi z
Neapolu (Kustodia Ziemi Świętej) zdołał odkupić od Beduinów znaczną część
tutejszej ziemi. Umożliwiło to Franciszkanom wybudowanie w kolejnych latach
ogrodzenia, aby chronić ocalałe ruiny przed coraz częstszymi aktami wandalizmu.
Aby utworzyć małą oazę dla pielgrzymów zasadzono palmy i drzewa eukaliptusowe
sprowadzone specjalnie z Australii. Zbudowano także niewielką przystań na
jeziorze Tyberiadzkim. Faktyczne wykopaliska archeologiczne zostały rozpoczęte w
1905 i kontynuowane przez franciszkańskich zakonników do roku 1926. Od 2003 roku
tutejsze wykopaliska stały się XXIII systematyczną kampanią wykopaliskową
Więcej: pl.wikipedia.org/wiki/Kafarnaum
Ruiny starożytnej synagogi w Kafarnaum. Synagoga została zapewne zbudowana w IV
lub V wieku niemal wyłącznie z bloków białego wapienia. Budynek, stał wśród
gęstej zabudowy. Pod ruinami wapiennej synagogi znajdują się fundamenty z
bazaltu należące zapewne do synagogi z I wieku, w której nauczał Jezus Chrystus.
Więcej:
pl.wikipedia.org/wiki/Bia%C5%82a_Synagoga_w_Kafarnaum
Dzień powszedni. Na pierwszym zdjęciu widać podział na część dostępną dla mężczyzn -
po lewej stronie oraz dla kobiet - po prawej. Ta dla kobiet jest wyraźnie mniejsza - na
oko ma zaledwie 1/4 - 1/3 szerokości całej ściany.
Na drugim zdjęciu modlące się kobiety.
Stanowisko archeologiczne osady w Qumran, gdzie odnaleziono słynne rękopisy:
pl.wikipedia.org/wiki/R%C4%99kopisy_z_Qumran
Większość uczonych skłania się do poglądu, że w okresie od poł. II w. p.n.e. do
68 r. n.e. Qumran było siedzibą esseńczyków lub jakiegoś ich odłamu.
Muzeum archeologiczne, w którym znajdują się przedmioty z odkopanej osady,
prawdopodobnie zamieszkałej przez esseńczyków lub wspólnotę religijną im
podobną. Istnieją podejrzenia, że w Qumran przebywał Jan Chrzciciel a nawet sam
Jezus.
To jeszcze zdjecia z Masady - miejsca ostatniego bohaterskiego oporu zelotow w
czasie powstania 66 r.
--
Pustka w człowieku ma kształt Boga i tylko On może ją zapełnić
Kana Galilejska to domniemane miejsce cudu przemienienia wody w wino.
Na pierwszym zdjęciu - dekoracja wejścia do sklepu z pamiątkami, znajdującego się
vis-à-vis Kościoła Wesela. W kościele przechowywane są na pamiątkę różne naczynia z
dawnych czasów. Na trzecim zdjęciu - wielka kamienna stągiew na wodę.
2 pierwsze zdjęcia - Kościół na Górze Błogosławieństw (Sanktuarium Błogosławieństw),
zdjęcia 3, 4 i 5 - Kościół Rozmnożenia Chleba i Ryb.
P.S. Chyba wątek wkrótce zostanie zamknięty, bo zbliża się do setnego postu ...
Zauważyłam, że akurat "Świątynie i nekropolie" i "Architektura w obiektywie" mają taką
zasadę, bo już np. "Plenery" albo "Ogrody" ciągną się znacznie dłużej.
To powklejam troche :)
Kolejno:
1. wnętrze synagogi Hurva - historia na www.christianzionist.blox.pl
2. kościół św. Anny (grecki, katolicki, z XII wieku, budowla krzyżowców)
3. wnętrze kościoła Grobu Pańskiego
4. wnętrze klasztoru w Ein Karem
5. cerkiew w Ein Karem
--
Don't write Google into Google - you may brake internet
I dalej:
1. kościół św. Andrzeja, szkocki protestancki, Jerozolima
2. kościół Jana Chrzciciela, Stara Jerozolima
3. Ha-Kotel (Ściana Zachodnia), najświętsze miejsce judaizmu
4. świątynia bahajska, Hajfa
5. synagoga sefardyjska, Safed
--
Evening news is where they begin with 'Good evening', and then proceed to tell
you why it isn't
Kolejno:
1. Widok z wnętrza kościoła Dominus Flevit na Górze Oliwnej na Starą Jerozolimę
2. skała nad Grobem w Ogrodzie (jedno z miejsc wskazywanych jako miejsce
ukrzyżowania i zmartwychwstania)
3. kościół Pater Noster na Górze Oliwnej
4. tzw. Podziemne Miasto Krzyżowców, Akka
--
I used to have an open mind but my brains kept falling out
:)
Dodaje zdjecia parku archeologicznego w Jerozolimie, przy poludniowo-wschodnim
narozniku wzgorza swiatynnego. Wiekszosc wykopalisk odslania mury i budowle z
czasow haszmonejskiego i herodianskiego choc sa i starsze fragmenty. Zapraszam
--
www.christianzionist.blox.pl
poza murami starego miasta, wzniesiony w miejscu gdzie wg legendy roslo drzewo z
ktorego zrobiono krzyz Jezusa
--
I like work. It fascinates me. I sit and look at it for hours.
Prawosławny klasztor Świętego Jerzego – monaster wzniesiony w latach 420–430 na
urwisku Wadi al-Kilt przez pięciu eremitów jako oratorium, a około 480
przekształcony w klasztor.
pl.wikipedia.org/wiki/Klasztor_%C5%9Awi%C4%99tego_Jerzego
Stara sykomora, pod którą zatrzymują się pielgrzymki i wycieczki, żeby sobie przypomnieć biblijną opowieść o Zacheuszu
pl.wikipedia.org/wiki/Zacheusz_(posta%C4%87_biblijna)
Oczywiście ta sykomora jest znacznie młodsza, ale może być traktowana jako symbol.
Oczywiście w judaizmie nie ma równouprawnienia, nie dość, że dla mężczyzn jest
udostępniona większa część cenotafu, to jeszcze w swojej części mają święte
księgi, ławki i więcej miejsca.
Góra Karmel odgrywa wyjątkową rolę religijną i jest uznawana za świętą przez
żydów, chrześcijan, muzułmanów, bahaitów, czcicieli Baala i starożytnych Greków
(„Góra Zeusa”).
W Starym Testamencie góra Karmel jest opisywana jako symbol piękna. Prorok
Eliasz miał zamieszkiwać w tutejszych dwóch grotach i tam odbyć konfrontację z
czcicielami Baala. Proroctwa biblijne odnoszą się do góry przedstawiając
przyszłe błogosławieństwa Boże. Według tradycji chrześcijańskiej, rodzina Jezusa
Chrystusa miała zatrzymać się tu wracając z Egiptu. Od pierwszych wieków
chrześcijaństwa, pustelnicy zamieszkiwali tutejsze liczne groty. Założony w XIII
wieku maryjny Zakon Matki Bożej z Góry Karmel nawiązywał do tej właśnie
tradycji, a także do maryjnej interpretacji pewnego wydarzenia z życia proroka
Eliasza. Według interpretacji katolickiej, dostrzeżony przez sługę Eliasza na
zboczach Góry Karmel obłoczek (1 Krl 18,42-45) to Maryja (tak jak obłok
przyniesie deszcz po suszy, tak Maryja przyniosła światu Zbawiciela).
Obecnie są tutaj dwa klasztory karmelitańskie: klasztor karmelitów bosych Stella
Maris i klasztor karmelitanek francuskich pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny
z Góry Karmel (Notre Dame du Mont-Carmel).
W 1950 roku na zboczach góry Karmel wzniesiono sanktuarium Bába - było to
miejsce wskazane przez Bahá'u'lláh do budowy grobowca dla przywódcy bahaizmu. W
2001 roku ukończono bahaickie tarasy, które są z daleka widoczne na zboczach
góry Karmel i stały się wizytówką Hajfy. Jest to centrum bahaizmu i miejsce
pielgrzymek dla bahaitów.
Klasztor karmelitów bosych Stella Maris – opactwo karmelitów na górze Karmel,
zbudowane w I. poł. XIX w., poświęcone jest Najświętszej Marii Pannie Gwieździe
Morza (łac. Stella Maris). Światowe centrum Zakonu Karmelitów.
Kościół poświęcony jest także Świętej Rodzinie i prorokowi Eliaszowi. Figura
proroka znajdująca się w krypcie upamiętnia jego częsty pobyt w tym miejscu.
Znajdująca się w pobliżu opactwa latarnia morska przywołuje obraz Najświętszej
Marii Panny i jej wstawienniczej roli w Kościele Katolickim, jako „światła
przewodniego
Figura Matki Bożej z Góry Karmel. Wykonana w 1820 roku przez rzeźbiarza
Giovanniego Battisty Garaventy na zamówienie brata Jana Chrzciciela Casini,
który był odpowiedzialny za odbudowę klasztoru franciszkanów na Górze Karmel.
Statua wędrowała jednak bardzo długo zanim stanęła na swoim miejscu. Można o tym
poczytać tutaj:
karmel.pl/carmelitana/ciekawostki/baza.php?id=46
Zostałam upoważniona do założenia podwątku o Górze Synaj. Mam nadzieję, że
kolejne zdjęcia z podróży w to miejsce trafią właśnie tutaj.
A teraz za wikipedią:
Synaj, Góra Mojżesza – góra w Egipcie, w południowej części Półwyspu Synaj, w
muhafazie Południowy Synaj (Protektorat Święta Katarzyna). Wysokość 2285 m
n.p.m. Jest to poszarpany nagi masyw górski z szaroczerwonego granitu. W 2002
obszar ten został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Tradycyjnie utożsamiana z biblijną górą Synaj (Horeb), gdzie, według Starego
Testamentu, Bóg Jahwe przekazał Mojżeszowi kamienne tablice z dziesięciorgiem
przykazań i zawarł przymierze z narodem izraelskim.
U podnóża góry znajduje się zabytkowy chrześcijański klasztor Świętej Katarzyny.
Odwrotnie jak było w historii biblijnej, gdyż na zakończenie mojej
podróży po Egipcie, Izraelu i Jordanii odbyłem wycieczkę odwiecznym szlakiem
pielgrzymów na Górę Synaj (w biblii zwanej też Górą Horeb). To tu, u stóp tej
góry Mojżeszowi ukazał się gorejący krzew, który sie nie spalił, a Pan Bóg
przemówił: "jam jest Pan, Bóg Twój, który Cię wywiódł z ziemi egipskiej z domu
niewoli". Przekazał mu 10 przykazań, zawarł z nim przymierze. Po 40-letniej
tułaczce miał poprowadzić Izraelitów do krainy Kaanan - Ziemi Obiecanej.
Po zejściu ze szczytu góry Mojżesza finał wycieczki już w pełnym słońcu. W
oddali ukazuje się nam budowla niczym forteca. To najstarszy chrześcijański
czynny klasztor - klasztor św. Katarzyny założony w IV w przez cesarzową Helenę,
matkę Konstantyna Wielkiego. Jest to miejsce, gdzie wg tradycji Mojżesz ujrzał
krzew gorejący. Na górze Synaj zaś otrzymał tablice z dekalogiem. Mnichami są
dziś prawosławni Grecy w większości z półwyspu Athos.
Zwiedzanie klasztoru kończy nocną wycieczkę, bardzo męczącą (nieprzespana noc),
wejście w nocy z latarkami w ręku, rano już czuć zmęczenie. Końcówka
wejścia na szczyt góry Mojżesza to 750 kamiennych stopni wykutych w skale.
Wszystkie niewygody jednak rekompensują niezapomniane wrażenia.
Góra Tabor - położona we wschodnim krańcu Doliny Jezreel w Dolnej Galilei na
północy Izraela. Wznosi się na wysokość 588 metrów n.p.m..Uważana za miejsce
Przemienienia Jezusa Chrystusa i z tego powodu czasami nazywana Górą
Przemienienia Pańskiego. Na szczycie znajduje się prawosławny Monaster
Przemienienia Pańskiego i katolicki klasztor Franciszkanów z Bazyliką
Przemienienia Pańskiego.
Wnętrze Bazyliki nawiązuje do historii Przemienienia Pańskiego. Znajdują się
tutaj trzy niewielkie groty, które zostały przekształcone w kaplice. Według
tradycji, przedstawiają one trzy namioty wzniesione przez Apostoła Piotra dla
Jezusa Chrystusa, Mojżesza i Eliasza.
Na ścianach, a właściwie łukowatym sklepieniu prezbiterium znajdują się mozaiki
przedstawiające symbolicznie cztery przeistoczenia Chrystusa: Narodzenie, Ofiarę
na krzyżu, Zmartwychwstanie i Eucharystię. W scenach tych przedstawione są
postacie trzech aniołów i odpowiednie symbole.
:) Rzeczywiście to niezwykłe miejsce, robi duże wrażenie. Byliśmy tam już
wieczorem, ostatnim kursem busików wjechaliśmy na szczyt - przeżycie
niesamowite, kiedy arabscy kierowcy pędzą wąskimi serpentynami! :) Pielgrzymi
się modlą ze strachu, na lusterku wstecznym dynda pod sam sufit różaniec ;)
Piękne wnętrze Bazyliki, serdeczni Franciszkanie rzucający się prawie w ramiona
naszemu przewodnikowi :) Cudny zachód słońca w dolinie (pokażę w następnym
poście) i wieczorne dzwony. Na pożegnanie...
> Ładne zdjęcia. Tajemnicze, nastrojowe. Jakby się tam niżej nie kłębił tłum... :
Tłum się nie kłębił, bo byliśmy tam wcześnie rano. Ale pusto też nie było ;)
Świątynia jest jednak na tyle wysoka i obszerna, że można takich wrażeń, jak na
zdjęciu, doznać.