> Kościół pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela powstał w XII w. na ruinach kościoła
> krzyżowców. Sprofanowali go później muzułmanie, odbudowali franciszkanie.
> Znajduje się w nim naturalna grota uważana jest za pozostałość domu św.
> Zachariasza i miejsce narodzin św. Jana.
Znajduje się w na zboczu Góry Oliwnej, w miejscu, gdzie według Ewangelii św.
Łukasza Chrystus zapłakał (Dominus flevit znaczy właśnie "Pan zapłakał") i
przepowiedział upadek Jerozolimy.
Obecna budowla (bo były wcześniejsze) została wzniesiona przez franciszkanów w
latach 1953-1955 według projektu Antonio Barluzziego. Architekt nadał jej
kształt odwróconej łzy.
Nad Starym Miastem króluje złocista kopuła i niebieska fasada majestatycznego meczetu.
To Kopuła Skały.
Okrywa Świętą Skałę na której kiedyś wznosiło się najświętsze sanktuarium Świątyni
Żydów. Tam przechowywano Arkę Przymierza.
Z tego miejsca według wierzeń muzułmanów Mahomet wzniósł się do nieba na
skrzydlatym koniu.
Sanktuarium kilkakrotnie zmieniało wygląd. Obecna kopuła została wybudowana w 691
roku.
W 1948 roku wspólnym wysiłkiem Jordanii, Egiptu, Arabii Saudyjskiej i innych państw
Zatoki Perskiej obiekt odrestaurowano. Nadwyrężoną przez czas kopułę zastąpiono
pozłacanym dachem z aluminium. Odnowiono również kunsztowne mozaiki i
dekoracyjnie kaligrafowane cytaty z Koranu oraz wystrój wewnętrzny. Cel osiągnięto-
meczet wyróżnia się z otoczenia i przyciąga wzrok.
Kopuła na Skale razem z leżącym obok meczetem Al.- Aksa, tworzy jedno z trzech
najświętszych miejsc islamu, ustępując jedynie Mekce i Medynie.
Menora przed Knesetem jest darem gmin żydowskich z Wielkiej Brytanii i Irlandii
Północnej. Na siedmiu ramionach tego monumentalnego świecznika są wyrzeźbione
główne wydarzenia i postacie, które wycisnęły piętno na historii ludu żydowskiego.
Mamy już zdjęcia panoramy miasta z Góry Oliwnej oraz znajdujących się u jej
podnóża licznych świątyń, ale samego Ogrodu Oliwnego (Ogrójca) chyba nikt
jeszcze nie pokazał.
Na dobry początek dam mur i wejście (bo więcej nie mam) oraz link informacyjny,
licząc na Was, że pokażecie coś więcej.
Drzewa oliwne są ogrodzone ... Na trzecim zdjęciu najstarszy okaz, którego wiek
szacowany jest na ponad 2 tysiące lat. Od turystów, pielgrzymów odgrodzone
najwyższym płotem.
Od XVI wieku do 1948 r. główna synagoga Jerozolimy, wysadzona w powietrze
podczas podczas I wojny izraelsko-arabskiej, w stanie "ruiny trwałej" do 2005
r., kiedy zaczęto ją odbudowywać. Mamy rok 2011, więc pewnie już skończono i
może ktoś dysponuje zdjęciami?
Ja mogę pokazać w/w ruinę trwałą z charakterystycznym ocalałym łukiem.
Zacytuję podany wcześniej przez Kota link:
kosciol.wiara.pl/doc/492187.In-Gallicantu
"na zboczu Góry Syjon znajduje się mały i piękny kościółek pod wezwaniem św.
Piotra. Potocznie bywa nazywany: „Gdzie kur zapiał” (In Gallicantu). Wielu
uważa, że współczesna budowla, wzniesiona na fundamentach kościoła z okresu
bizantyjskiego i z czasów krzyżowców, stoi na miejscu domu najwyższego kapłana
Kajfasza, do którego zaprowadzono pojmanego Jezusa. Ponieważ podczas
przesłuchania przez Sanhedryn przebywający na dziedzińcu Piotr wyparł się
Jezusa, bardzo wcześnie wybudowano tam bazylikę upamiętniającą dramat apostoła,
który żałując swojego występku "gorzko zapłakał".
W podziemiach kościoła In Gallicantu znajduje się wykuta w skale cysterna. Skoro
zakłada się, że w tym miejscu odbył się sąd nad Jezusem, to prawdopodobne jest,
że właśnie w tej cysternie był więziony. Wiadomo, że w okresach, kiedy cysterny
były puste, wykorzystywano je również na więzienia. A jeśli nie w tej, to bardzo
prawdopodobne jest, że w podobnej. Dlatego w tym właśnie miejscu wspomina się
więzienie Chrystusa, zwłaszcza, że znaki wyryte na ścianach cysterny wskazują na
to, że we wczesnych latach chrześcijaństwa było to miejsce spotkań chrześcijan.
Na szczycie Góry Oliwnej znajduje się kaplica, upamiętniająca ostatnie ziemskie
chwile Chrystusa. Pierwsza kaplica powstała tu ok. 380 r. Po zdobyciu Jerozolimy
przez sułtana Saladyna w 1187 roku zburzono kościół zbudowany przez krzyżowców,
a mała kaplica upamiętniająca Wniebowstąpienie Chrystusa została zamieniona na
meczet. Wewnątrz ośmiokątnego pomieszczenia znajduje się skała, z której -
według tradycji - Chrystus wstąpił do nieba. Jedynie w uroczystość
Wniebowstąpienia (czyli dzisiaj! :) muzułmanie udostępniają chrześcijanom dawną
kaplicę do sprawowania liturgii.
Kościół i klasztor Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny. Według tradycji jest to
miejsce, w którym NMP zmarła czy też zapadła w "wieczny sen". Łacińska nazwa
świątyni brzmi Dormitio Sanctae Mariae.
Dziś, w Wigilię Bożego Narodzenia w Betlejem odbywa się procesja
i w miejscu narodzin Jezusa (gwiazda w grocie) jest kładziona
postać małego Jezusa. Następnie uroczystości odbywają się w kościele Św. Katarzyny i Bazylice
Narodzenia które stoją razem.
Towarzyszami życia pustelniczego św. Hieronima w grotach Betlejem byli św.
Euzebiusz, święta Paula i jej córka św. Eustochia. Mieli oni również dział w
pisaniu jego prac. Dlatego ich wizerunki znajdują się na ścianach grot.
Ok. 2 km od centrum Betlejem leży miasteczko Beit Sachur ( dom dozorców).
Zgodnie z tradycją w tym miejscu aniołowie objawili pasterzom narodziny Mesjasza.
Dzisiaj na terenie Pola Pasterzy, obok wykopalisk, rozciąga się plac z fontanną, dwie
naturalne groty skalne zamienione w kaplice i kościół , własność franciszkanów
Kościółek Groty Mlecznej jest związany z miejscową legendą, która mówi, że Matka
Boska w drodze do Egiptu zatrzymała się tutaj, aby nakarmić Niemowlę. Kilka
kropli mleka spadło na skałę i w jednaj chwili skała stała się mlecznobiała.
Wykopaliska archeologiczne wykazały, że miejsce to cieszyło się czcią
chrześcijan w okresie bizantyjskim (IV-XI w.) i w czasie podbojów krzyżowców
(XI-XIII w.). Odnaleziono z tego okresu groby i posadzki mozaikowe, które w
zasadzie układano tylko w kościołach.
To tutaj przychodzą modlić się miejscowe kobiety, zwłaszcza te oczekujące
potomstwa. A co jest całkiem wyjątkowe, jest to chyba jedyne miejsce, gdzie
zgodnie modlą się chrześcijanie i muzułmanie.
www.swanna.pl/prw/ziemia_sw/grota_mleczna/grota_mleczna.html
No nie rób tego jeszcze.
Ja też dziękuję za ten wątek, ale mam problem jak wklejać. Jaką przyjąć
konwencję. Nie chciałbym jakiegoś chaosu, więc podpowiedz, czy uzupełniać już
zamieszczone miejsca jako odpowiedz, czy tez po prostu Jerozolima , Betlejem,
Galilea itd.
Pzdr
Na początek moja panorama Jerozolimy z Góry Oliwnej
I ja przyłączam się do podziękowań, bo Ziemi Świętej pragnę od lat, ale póki co
zwiększa się tylko u mnie ilość przewodników (w maju na urodziny znowu dostałam
dwie sztuki, bo zapowiedziałam, że w tym roku to już na pewno ..)
Ale w tym roku znowu nie pojadę z tej samej od lat przyczyny: ja się zwyczajnie
boję tam jechać i co roku boję się bardziej:(
Dzięki zatem za fotki - oglądanie ich to jedyne co mi pozostało.
Jedna z najważniejszych świątyń chrześcijańskich zbudowana w miejscu, gdzie
według tradycji mieszkała Maryja i gdzie nastąpiło Zwiastowanie.
Obecny - piąty z kolei - kościół w tym miejscu został wybudowany w 1969 r.
W centrum niższego poziomu bazyliki znajduje się absyda kościoła bizantyjskiego
z V w., zbudowanego wokół Groty Zwiastowania, tradycyjnie uważanej za dom
Maryi. Za nią widoczne są pozostałości absydy XII-wiecznego kościoła krzyżowców.
Nabożeństwa odbywają się w kościele górnym. Jego ściany są udekorowane kolekcją
fresków przedstawiających różne wyobrażenia Maryi z Dzieciątkiem - dary
Kościołów chrześcijańskich z całego świata. Dwa takie freski, bardzo
"egzotyczne" pokazuję, niestety, na marnych zdjęciach.
Pozwolisz, że Twój opis Nazaretu uzupełnię i zilustruję moimi świeżymi fotkami
zrobionymi w kwietniu. Wnętrze kościoła górnego umieściłem w wątku o wnętrzach
kościołów
Safed, leżący na północy Izraela, w Górnej Galilei, jest jednym z czterech
świętych miast judaizmu – obok Jerozolimy, Tyberiady i Hebronu. Stanowi również
centrum żydowskiego mistycyzmu skupionego wokół kabały.
Najciekawszymi obiektami w mieście, oprócz starego cmentarza, na którym spoczywa
wielu rabinów, są historyczne synagogi, m.in. Abuhav, Karo i Ari (sefaradyjska i
aszkenazyjska).
Synagoga została zbudowana w XVI wieku przez sefardyjskich emigrantów z Grecji.
Nazwano ją imieniem rabina Izaaka Lurii znanego jako Ari, co po hebrajsku znaczy
"lew".
Luria był wielkim kabalistą, który przybył do Safedu w 1570 roku.
Po napływie do Safedu chasydów z Europy Wschodniej, w XVIII w., synagoga zaczęła
służyć Żydom aszkenazyjskim.