niestety - liry tu brak.
Od 1906 roku na warszawskich ulicach zaczęto ustawiać pierwsze słupy trakcji
tramwajowej systemu Siemens-Schuckert z Berlina. Zacytuję Ci tu Janusza
Sujeckiego (fragment książki "Wnętrze Warszawskiej Ulicy" wyd. TOnZ Warszawa
2002)
"Słupy ustawiano zazwyczaj na chodnikach po obu stronach ulicy lub - jak w
przypadku torowiska biegnącego przez Al.Jerozolimskie (również Marszałkowską
lub Zygmuntowską na Pradze - uw.moja) - miedzy torami. W takiej sytuacji
zastosowanie znajdowały malownicze, dwustronne wysięgniki Siemensa o
secesyjnych kształtach. Ramiona nośne podtrzymywane były przez ozdobnie wygięte
kroksztyny, od góry zaś wzmocnione podobnie ukształtowanymi płaskownikami.
Słupy trakcyjne ze "skrzydlatymi" wysięgnikami stanowiły nowy, interesujący pod
względem plastycznym akcent warszawskiej ulicy.
Zamiast zwieńczeń, montowano na nich oświetleniowe nadstawki zwane "lirami",
służące do zawieszania lamp łukowych.
Secesyjne wysięgniki produkowane były prawdopodobnie przez "Towarzystwo Akcyjne
Fabryki Wyrobów Żelaznych Wł.Gostyński i S-ka" mieszczace się wówczas przy
ulicy Mokotowskiej 3 w Warszawie."
Sujecki pisze również:
"W Śródmieściu zastosowane zostały słupy rurowe, bez szwów, wyprodukowane
przez "Akcyjne Towarzystwo Sosnowieckich Fabryk Rur i Żelaza. Każdy słup miał
ozdobny żeliwny cokół z herbem Warszawy i znakiem Tramwajów Miejskich
(uskrzydlone koło bijące sześcioma błyskawicami) oraz dwa żłobkowane
pierscienie."
Żeby rzecz zwizualizować, dołem stara pocztówka, gdzie widać słupy z "lirami".
Słup, który pokazałaś został pozbawiony liry. Przez wiele lat nie miał również
zwieńczenia (tego "ozdobnego korka" na górze), który zastępczo tam oprawiono.
Zatem, nie do końca ci on jest kompletny i oryginalny, ale dobrze, że jest:-)
--
świat jest piękny

Od 1906 roku na warszawskich ulicach zaczęto ustawiać pierwsze słupy trakcji
tramwajowej systemu Siemens-Schuckert z Berlina. Zacytuję Ci tu Janusza
Sujeckiego (fragment książki "Wnętrze Warszawskiej Ulicy" wyd. TOnZ Warszawa
2002)
"Słupy ustawiano zazwyczaj na chodnikach po obu stronach ulicy lub - jak w
przypadku torowiska biegnącego przez Al.Jerozolimskie (również Marszałkowską
lub Zygmuntowską na Pradze - uw.moja) - miedzy torami. W takiej sytuacji
zastosowanie znajdowały malownicze, dwustronne wysięgniki Siemensa o
secesyjnych kształtach. Ramiona nośne podtrzymywane były przez ozdobnie wygięte
kroksztyny, od góry zaś wzmocnione podobnie ukształtowanymi płaskownikami.
Słupy trakcyjne ze "skrzydlatymi" wysięgnikami stanowiły nowy, interesujący pod
względem plastycznym akcent warszawskiej ulicy.
Zamiast zwieńczeń, montowano na nich oświetleniowe nadstawki zwane "lirami",
służące do zawieszania lamp łukowych.
Secesyjne wysięgniki produkowane były prawdopodobnie przez "Towarzystwo Akcyjne
Fabryki Wyrobów Żelaznych Wł.Gostyński i S-ka" mieszczace się wówczas przy
ulicy Mokotowskiej 3 w Warszawie."
Sujecki pisze również:
"W Śródmieściu zastosowane zostały słupy rurowe, bez szwów, wyprodukowane
przez "Akcyjne Towarzystwo Sosnowieckich Fabryk Rur i Żelaza. Każdy słup miał
ozdobny żeliwny cokół z herbem Warszawy i znakiem Tramwajów Miejskich
(uskrzydlone koło bijące sześcioma błyskawicami) oraz dwa żłobkowane
pierscienie."
Żeby rzecz zwizualizować, dołem stara pocztówka, gdzie widać słupy z "lirami".
Słup, który pokazałaś został pozbawiony liry. Przez wiele lat nie miał również
zwieńczenia (tego "ozdobnego korka" na górze), który zastępczo tam oprawiono.
Zatem, nie do końca ci on jest kompletny i oryginalny, ale dobrze, że jest:-)
--
świat jest piękny
