Definicja z Wikipedii: pl.wikipedia.org/wiki/Katedra
Katedra, kościół katedralny, kościół biskupi (łac. ecclesia cathedralis, z
gr. καθέδρα, kathedra - krzesło, siedziba) – główny kościół biskupa
diecezjalnego, arcybiskupa (archikatedra) lub patriarchy (kościół
patriarchalny), w którym głosi on doktrynę katolicką. Termin stosuje się także
do konkatedr i prokatedr. Niekiedy swobodnie jako określenie głównego kościoła
miejskiego – nie zawsze jednak największy i najpiękniejszy kościół danej
diecezji jest zarazem jej kościołem katedralnym, choćby w przypadku diecezji
rzymskiej Bazylika św. Piotra znacznie przewyższa rozmiarami Bazylikę
Laterańską. W historii sztuki i kultury utarło się, by ogólnie nazywać
katedrami wielkie kościoły romańskie i gotyckie, niekoniecznie stanowiące
katedry we właściwym sensie.
Architektoniczne detale zewnętrzne, żygacze, okienka, portale, drzwi itp
zamieszczamy w osobnych, dedykowanych im wątkach.
Bardzo proszę o niewklejanie zdjęć jednego obiektu w wielu pojedynczych
postach.
Fotoforum daje nam możliwość zamieszczania w jednym poście nawet pięciu zdjęć.
Zamieszczając zdjęcia seriami zwiększamy dostępność wątku dla pozostałych
użytkowników, którzy nie muszą czekać i "polować" na wątek.
Posty jednozdjęciowe niepotrzebnie rozciągają wątek i skracają jego żywot.
Katedra łowicka pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.
Jest to kościół renesansowo-barokowy (zasadnicze zewnętrzne cechy stylowe
kolegiata łowicka uzyskała w trakcie przebudowy w drugiej połowie 17-ego wieku).
Gmach kościoła jest orientowany. Świątynia zbudowana jest z cegły i rudy żelaza,
w formie trójnawowej bazyliki z wydłużonym prezbiterium zamkniętym trójboczną
apsydą i dwiema wieżami od zach., całość otynkowana. Dach nad prezbiterium i
nawą główną na jednej kaletnicy. Na przedłużeniu naw bocznych przy prezbiterium
wzniesiono prostokątne przybudówki: od płn. zakrystia wikariuszy, a nad nią
kapitularz; za nimi kaplica Komorowskiego; od płd. zakrystia kanonicka, a nad
nią skarbiec, za nimi kaplica Uchańskiego. Wymienione przybudówki i nawy boczne
przykryte zostały wspólnymi dachami pulpitowymi. Nawy obudowane: od płn. kaplicą
Lipskiego (w środkowej części nakryta kopułą zwieńczoną latarnią), za nią
kruchta; od płd. kaplicą Wężyka - do niej od zach. przylega kaplica Tarnowskich
(nakryta kopułą zwieńczoną latarnią) i dalej niewielka kruchta, nad nią znajduje
się wieżyczka mieszcząca schody. Masywne wieże o wydzielonych pasami
kondygnacjach zamykają od zach. nawy boczne.
Naroża wież i obramienia otworów okiennych bonowanie, wśród okien biforia z
kolumienkami. W wieży płn. portal zamknięty półkoliście. W płd. elewacji wieży
wmurowana jest tajemnicza kamienna głowa - być może podobizna, któregoś ze
zmarłych budowniczych. Głowa ta była zapewne źródła inspiracji Wł. Grabskiego,
autora powieści pt. “W cieniu kolegiaty.”
Wieże o wysokości 50m. Galeria widokowa na wieży północnej na wysokości ok 35m.
Nowe hełmy wież wykonano na wzór starych projektowanych prawdopodobnie przez
Efraima Szregera (lub Bogumiła Zuga). Projektantem imponującej, barokowej
fasady zach. był Tomasz Poncino jest trójosiowa, rozczłonkowana
pilastrami i dwukondygnacyjna, rozdzielona belkowaniem. Szczyt fasady z
frontonem i spławami woluntowymi po bokach. W środkowej, szerszej, części fasady
barokowy portal główny w bogatych obramieniach z frontonem przerywanym przez
kartusz z herbem Pomian.
W nadprożu portalu umieszczono tablicę erekcyjną kolegiaty z 1662r. W wyższych
kondygnacjach na osi fasady dwa okna w obramieniach z uszakami, a w osiach
bocznych ślepe okna i nisze. www.katedra.lowicz.pl/index.php?page=przewodnik-w-jezyku-polskim
--
Sen oWarszawie Być może... piosenka o Mazowszu
Zbudowana z fundacji abp. Jana Tarnowskiego, jako mauzoleum Tarnowskich.
Kaplica została wzniesiona w latach 1609-1611 na miejscu wcześniejszej,
wielobocznej z pierwszej połowy 16-ego wieku.
Przy ścianie zach. znajduje się nagrobek Piotra Tarnowskiego (zm. przed 1597
r.), chorążego łęczyckiego, ufundowany przez jego syna abp. Jana Tarnowskiego
(czasami podawano mylnie, że to nagrobek prymasa). Wykonany z marmuru nagrobek,
typu architektonicznego ozdobiony figurami alegorycznymi. Autorstwa nagrobka
przypisuje się Wilhemowi van den Blocke, a osobistą pracą tego artysty ma być
rzeźba przedstawiająca leżącą postać zmarłego. Nagrobek powstał w latach
1603-1604 i był kilkakrotnie przebudowany w 17-19 wieku.
Wewnątrz od wsch. w ślepej arkadzie umieszczono wczesnobarokowy ołtarz kamienny
z pierwszej połowy 17-ego wieku. W jego retabulum alabastrowa płaskorzeźba
Chrystusa Ukrzyżowanego - w drugiej kondygnacji płaskorzeźba Chrystus
Zmartwychwstały - te znakomite prace przypisuje się Wilhelmowi van den Blocke
działającemu w Gdańsku. Scena z retabulum miała podobno tak dalece zachwycił
Napoleona, przejeżdżającego przez Łowicz w 1806 r., że cesarz miał nawet zamiar
zabrać to dzieło do Francji. Późno klasycystyczne figurki wieńczące ołtarz dłuta
Michała Raisa z Łowicza 1863r. www.katedra.lowicz.pl/index.php?page=przewodnik-w-jezyku-polskim
--
Sen oWarszawie Być może... piosenka o Mazowszu
1. Kaplica Św. Krzyża
Kaplica Pana Jezusa Ukrzyżowanego (św. Krzyża) - przednia część nawy płd. -
ufundowana przez abp. Adama Komorowskiego jako mauzoleum. Kaplica powstałą w
1761 r. w wyniku przebudowy zakrystii prałackiej , później kilkakrotnie
przebudowana w 18-ym i 19-ym wieku. Jest to kaplica późnobarokowa, prostokątna z
zaokrąglonymi narożami wsch., między którymi wkomponowano ołtarz. Nad
belkowaniem kolebka przechodząca od wsch. w konchę. Całość bogato ozdobiona
dekoracją stiukową. Arkadowy portal do nawy wykonano z czarnego marmuru,
ozdabiając go w zwieńczeniu stiukowymi aniołami. Krata rokokowa z koroną z około
1759 r. Projekt kaplicy oraz nagrobka prymasa przypisuje się Jakubowi
Fontanie(?), ale także Efraimowi Szregerowi(?).
Kompozycja ołtarza związana jest ściśle z architekturą kaplicy - jest ona
murowany, z częściowo drewniany, typu architektonicznego. Retabulum w formie
niszy mieści słynący łaskami krucyfiks, polichromowany z około 1575 r., z
perizonium i oprawą rany z blachy złoconej, wysadzonej kamieniami. Obok
krucyfiksu przymocowano kilkadziesiąt wotów, głównie z 19-ego i 19-ego wieku.
2. Kaplica św. Wiktorii i prymasa Uchańskiego
Znajdująca się na przedłużeniu nawy płd. renesansowo-klasycystyczna kaplica św.
Wiktorii i prymasa Uchańskiego, który ufundował ją w 1580 r. jako kaplicę
grobową - jej budowa została powierzona Janowi Michałowiczowi z Urzędowa. We
wnętrzu umieszczono nagrobki prymasa (zm. 1581 r.) i samego twórcy, który zmarł
w 1583r. w czasie prac wykończeniowych przy kaplicy.
Kaplica jest zbudowana na rzucie kwadratu i nakryta kopułą z kasetonami i
rozetami. Pierwotnie otwierała się do prezbiterium, a nagrobek był wbudowany w
ścianę zachodnią (naprzeciw ołtarza). Kilkakrotnie restaurowana i
przebudowywana; w latach 1650-1651 przez abp. Łubieńskiego, po "potopie" przed
1668 r. i w latach 1782-1783 z fundacji biskupa krakowskiego Kajetana Sołtyka,
który wcześniej był kanonikiem łowickim. W czasie pierwszej przebudowy wykonano
otwarcie kaplicy od nawy bocznej i wymieniono ołtarz na barokowy, a w trakcie
ostatniej przebudowy wg projektu Efraima Szregera (Schroegera) zmieniono na
niemal całkowicie wystrój wnętrza, m.in. rozebrano i usunięto z kaplicy nagrobek
abp. Uchańskiego i Jana Michałowicza; w narożach kaplicy ustawiono pary kolumn
podtrzymującej renesansową kopułę, na kolistym belkowaniu obiegającym kaplicę
"zawieszono" ciężkie draperie ze stiuku; wykonano nowy portal stiukowy
marmoryzowany na czarno; kopułę pozbawiono latarni; ściany barwnie
marmoryzowano. Sztukaterie wykonał Jan Michał Graff, draperie Joseph Pecher, a
prace kamieniarskie - nową mensę do ołtarza - Jan Jędrzej Hose.
3. Kaplica Najświętszego Sakramentu
Kaplica została ufundowana przez abp. Jana Lipskiego w latach 1641-1647, na
planie prostokąta, o trzech przęsłach otwarta do nawy płn. trzema arkami. Filary
arkad i ścian bogato opilastrowane. W przęsłach bocznych sklepienia krzyżowe z
żebrami, w środkowym kopuła na żagielkach, którą wieńczy latarnia na bębnie.
Pierwotne wyposażenie kaplicy uległo zniszczeniu, zachowała się krata z około
połowy XVII wieku oraz brązowa płyta nagrobna abp. Lipskiego wmurowana w
posadzkę przed wejściem do kaplicy. W latach 1717-1718 podjęto modernizację
kaplicy z fundacji abp. Stanisława Szembeka - w jej wyniku, m.in. sklepienia i
ściany pokryto polichromią poźnobarokową, której tematyką są sceny ze Starego i
Nowego Testamentu a także kilka scen "Cudu Poznańskiego" - autorem był Adam Swach.
Największa w Europie romańska katedra (Kaiser-und Mariendom zu Speyer)
wybudowana w latach 1030 - 1061, z inicjatywy cesarza Konrada II z dynastii
salickiej. Świątynia imponuje rozmiarami, jak i największą w Europie,
oryginalnie zachowaną romańską salą kolumnową, znajdującą się w krypcie. W 1981
r. katedra została wpisana na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Chcialam przedstawic osobliwosc - malutki kosciolek w Laguna Beach w poludniowej
Kalifornii z 42 miejscami dla wiernych a jako ze jest siedziba biskupa, ma status
katedry.
C o wiecej, biskup nie jest taki zwyczajny bo sam kosciol mimo, ze katolicki nie jest
rzymsko- a amerykansko katolicki. Roznic pomiedzy kosciolami podobno nie ma poza
nieuznawaniem dogmatu o nieomylnosci papieza.
Do niedawna dumnie dzierzyl tytul najmniejszej katedry na swiecie zapisany w ksiedze
rekordow Guinessa. Obecnie jest juz tylko drugi.
Kosciol Sw. Franciszka Nad Morzem slynie z wielkiej tolerancji: przygarnia rozwodnikow,
gejow, wspiera kontrole urodzin i malzenstwa ksiezy. Ma tylko okolo 20 wiernych
uczestniczacych we mszy za to chetnie udziela slubow bo miejsce jest wyjatkowo
malownicze.
Pogrzebow jednak nie urzadza. Trumna by sie nie pomiescila w przejsciu, chyba zeby na
stojaco.:)
Wielce charyzmatyczna postacia zasiadajaca przez 38 lat na tronie biskupim byl czlowiek
o brzmiacym znajomo nazwisku - niejaki Simon Talarczyk.
Kosciol zbudowany zostal z w 1933 r. z czesci ruin z Long Beach pozostawionych po
trzesieniu ziemi, stad jego bardzo eklektyczny charakter, ale o tym dopiero naocznie sie
przekonam jak sie tam wybiore w ktoras niedziele rano bo tylko wtedy jest kosciol
otwarty. Dzis byl zamkniety na trzy spusty.
Jest wpisany do National Register of Historic Places.
W kosciele znajduje sie kolejna osobliwosc - Sick Call Set Museum czyli muzeum
poswiecone akcesoriom niezbednym przy rytuale ostatniego namaszczenia [chyba tak sie
to nazywa, ale pewnosci nie mam].
Bazylika Archikatedralna św. Piotra i św. Pawła w Poznaniu ? jeden z najstarszych
polskich kościołów i najstarsza polska katedra (od 968), położona na Ostrowie Tumskim.
Jest ona miejscem pochówku pierwszych władców Polski i przypuszczalnym miejscem
chrztu Mieszka I. Obecna gotycka katedra powstała w XIV ? XV w., częściowo odbudowana
i regotyzowana po zniszczeniach II wojny światowej. Bazylika wchodzi w skład zabytków i
atrakcji trasy turystycznej Traktu Królewsko-Cesarskiego. Od 2017 r. wielkopostny kościół
stacyjny. pl.wikipedia.org/wiki/Bazylika_archikatedralna_%C5%9Awi%C4%99tych_Aposto%C5%82%C3%B3w_Piotra_i_Paw%C5%82a_w_Poznaniu
Znajduje się dokładnie w osi kościoła. W 1815 z inicjatywy późniejszego biskupa,
księdza Teofila Wolickiego powstał komitet budowy nowej kaplicy pod przewodnictwem hr.
Edwarda Raczyńskiego. Zaakceptowano projekt Franciszka Lanciego, który zakładał
powstanie na miejscu gotyckiej kaplicy Najświętszej Marii Panny, mauzoleum w stylu
bizantyjskim na planie ośmioboku. Kaplicę przebudowano w latach 1836-1837, zaś
wyposażenie skompletowano do 1841 roku.
Naprzeciwko wejścia znajduje się ołtarz z mozaiką przedstawiająca scenę wniebowzięcia
Najświętszej Marii Panny, a na stole ołtarzowym figury dziesięciu dziewic.
Na podłodze znajduje się mozaika z napisem: Miecislaus Dux Boleslaus Rex.
Wejście do kaplicy zamyka krata z 1838 roku pl.wikipedia.org/wiki/Bazylika_archikatedralna_%C5%9Awi%C4%99tych_Aposto%
C5%82%C3%B3w_Piotra_i_Paw%C5%82a_w_Poznaniu#Złota_Kaplica_(Królów_Polskich)
Na prawo od wejścia znajduje się neogotycki sarkofag pierwszych władców. Ponad
grobowcem znajduje się obraz Bolesław Chrobry i Otton III u grobu św. Wojciecha.
Po przeciwnej stronie stoi pomnik władców, a nad posągiem umieszczony jest obraz
Mieczysław I kruszy Bałwany.
Kopuła przedstawia Boga Ojca w otoczeniu cherubinów. Poniżej znajdują się
przedstawienia dwudziestu świętych i błogosławionych, poniżej medaliony z 34
najstarszymi polskimi herbami szlacheckimi, a pod nimi, osiem tarcz z herbami kapituł
najstarszych diecezji. pl.wikipedia.org/wiki/Bazylika_archikatedralna_%C5%9Awi%C4%99tych_Aposto%
C5%82%C3%B3w_Piotra_i_Paw%C5%82a_w_Poznaniu#Złota_Kaplica_(Królów_Polskich)
Najstarsza z kaplic. Zbudował ją Przemysł II jako miejsce wiecznego spoczynku dla swojej
żony Rychezy (pochowana w kaplicy w 1293 roku), a po swojej śmierci również i on tu
spoczął (pochowany w 1296), jednak ufundowany przez niego nagrobek został zniszczony w
1371 roku, gdy uderzenie pioruna doprowadziło do zawalenia się południowej wieży. Obecny
kształt kaplicy nadała przebudowa z lat 1793-1794
Z racji 700-lecia koronacji Przemysła II na króla Polski z inicjatywy Towarzystwa Opieki nad
Zabytkami Oddział w Poznaniu - przeprowadzono w 1995 generalny remont kaplicy. W oknie
zamontowano nowy witraż autorstwa Jana Gawrona. Na zachodniej ścianie kaplicy osadzono
potężną płytę epitafijną z brązu ważącą około 3200 kg, wykonaną według projektu Mariana
Koniecznego. Płaskorzeźba przedstawia w centralnej części Przemysła II króla Polski, w
towarzystwie ojca Przemysła I i żony Rychezy. Ponad nimi orzeł Przemysła II. pl.wikipedia.org/wiki/Bazylika_archikatedralna_%C5%9Awi%C4%99tych_Aposto%C5%82%C3%B3w_Piotra_i_Paw%C5%82a_w_Poznaniu#Kaplica_św._Stanisława_Biskupa_i_M
ęczennika_(królewska)
Meksyk - Merida. Katedra San Ildefonso, której budowę rozpoczęto w roku 1561. Surowy,
potężny budynek z dużym herbem Hiszpanii nad wejściem, konsekrowany został w 1598 r. i
jest najstarszą katedrą Ameryki Środkowej.
W centralnym punkcie Starego Miasta, przy Pizza Garibaldi, wznosi się katedra zbudowana w
XIII w. w stylu romańsko-gotyckim. Zwieńczoną sterczynami, złożona z łuków piękną fasadę
ozdabiają małe loggie oraz witrażowa rozeta. Obok stoi okazała dzwonnica z oknami
wychodzącymi na cztery strony świata.
--
"Podróż przecież nie zaczyna się w momencie, kiedy ruszamy w drogę, i nie kończy, kiedy
dotarliśmy do mety. W rzeczywistości zaczyna się dużo wcześniej i praktycznie nie kończy się
nigdy, bo taśma pamięci kręci się w nas dalej, mimo że fizycznie dawno już nie ruszamy się z
miejsca. Wszak istnieje coś takiego jak zarażenie podróżą i jest to rodzaj choroby w gruncie
rzeczy nieuleczalnej." (Ryszard Kapuściński)