FotoForum
Załóż konto »
Zdjęcia z kluczem: Święcicki
Bydgoszcz
Dodano: 27.10.2019 Odsłony: 140
Powiadomienie zostało wysłane
Poleć tę stronę znajomemu

Brak danych exif

zamknij

Bydgoszcz

Autor: fotoart-1

Kamienicę przy ul. Gdańskiej 30, na rogu z ul. Krasińskiego wzniesiono w latach 1895-1896 dla fotografa Oskara Ewalda. Projektantem budynku był budowniczy Józef Święcicki, który w dekoracji fasady użył charakterystycznych dla swoich realizacji form eklektycznych, głównie neobarokowych. W najwyższej kondygnacji budynku znajdowała się pierwotnie pracownia fotograficzna właściciela. Miała ona formę narożnej nadbudówki wpiętej w połać dachu, przekrytego przeszklonym dachem. Zakład fotograficzny zajmował łącznie część parteru i dwa ostatnie piętra. Istniał do 1924 roku, kiedy opuściła go ostatnia właścicielka - fotografka Władysława Spiżewska. Na początku XX wieku na parterze budynku mieściła się kwiaciarnia prowadzona przez Annę Stössel.

Komentarze (1)
fotoart-1 9 miesięcy temu
Władysława Spiżewska, z domu Margraf urodziła się 26 marca 1879 roku w Starym Dworze w granicach historycznej Wielkopolski. Jej ojciec Juliusz Margraf był właścicielem dóbr ziemskich i kandydatem na sejm pruski w 1875 roku. Prawdopodobnie w 1902 roku Władysława wyszła za mąż za fotografa Stanisława Spiżewskiego. Pierwsza wzmianka o jej fotografiach pochodzi z ok. 1917 roku. Na dużym, kartonikowym zdjęciu tzw. portrecie gabinetowym (10,5 na 16 cm) z zakładu fotograficznego E. Johann Ball przy Elisabethstrasse 13/14 (obecnie ul. Śniadeckich 29) jest podpisana jako właścicielka. Atelier fotograficzne zostało zaprojektowany przez Fritza Weidnera i zbudowane w 1902 roku dla bydgoskiego fotografa Carla Mauve. Miało oszkloną część pracowni skierowaną na północ, wspartą na żelaznych słupach dachu, co miało zapewnić dobre oświetlenie, nawet w pochmurny zimowy dzień. Zakład E. Johanna Balla działał w latach 1914-1917. W owym czasie było w powszechnym zwyczaju, że nowy właściciel zostawiał początkowo w nazwie zakładu nazwisko swojego poprzednika, dodając tylko swoje inicjały. Również Spiżewska zastosowała tę praktykę, stąd w nazwie atelier zostawiła nazwisko poprzednika E. Johann Ball, dodając tylko Inh. Władysława Spiżewska, czyli właścicielka Władysława Spiżewska. Wszystko wskazuje na to, że Spiżewska pozostawała właścicielką zakładu fotograficznego przy ulicy Śniadeckich do 30 kwietnia 1918 roku, kiedy to przeniosła się na Danziger Strasse 154 (obecnie ul. Gdańska 30), gdzie przejęła pracownię fotograficzną po zmarłym słynnym niemieckim fotografie Oskarze Ewaldzie. Oficjalnie kupiła zakład 26 lutego 1919 roku od spadkobierców Oskara Ewalda. W budynku dysponowała ciemnią oraz przebieralnią dla klientów, których przemieszczano na trzecie piętro windą. Miała również telefon. Fotografowała zarówno kobiety jak i mężczyzn, dzieci, pary młode, żołnierzy. Wykonywała portrety na tle charakterystycznego ekranu z pejzażem w typie stimmung. Była pierwszą Polką i jedyną w tym czasie kobietą prowadzącą własny biznes w rzemiośle fotograficznym na terenie Bydgoszczy. W 1922 roku Spiżewska wzięła ślub. Miała 43 lata, była rozwiedziona i popełniła w pewnym sensie mezalians. Wyszła za swojego ucznia Józefa Popka, młodszego o 17 lat, niższego stanem syna mleczarza, który z matką i licznym rodzeństwem mieszkał w ubogiej kwaterze przy ul. Mazowieckiej. Z dokumentów z egzaminu czeladniczego Popka wynika, że już dwa miesiące przed ślubem podawał ul. Gdańską 154 jako swój adres zamieszkania. Prawdopodobnie z powodu bulwersującego życia prywatnego fotografka poddawana była licznym szykanom ze strony właścicieli kamienicy Jadwigi i Rudolfa Hallmich, którzy chcieli wypowiedzieć jej umowę najmu. W 1923 doprowadzili oni do zamknięcia windy. Nieczynny dźwig powodował odpływ klientów niechętnych do wchodzenia na trzecie piętro kamienicy. Spiżewska była zmuszona wykonywać zdjęcia plenerowe. Kilka miesięcy później postanowiła zamknąć interes. W dniu 19 marca 1924 roku zamieściła w gazecie ogłoszenie z prośbą o ostateczny odbiór zamówionych klisz i zdjęć do dnia 20 marca 1924 roku. W dniu 22 marca 1924 roku wyrejestrowała firmę. Wyjechała z Bydgoszczy i słuch po niej zaginął. Atelier stało puste przez dekadę, po czym zostało przebudowane na mieszkanie. Dźwig windy nie został już naprawiony, a w 1936 dokonano jego demontażu.

Info: docplayer.pl/113299856-Przyczynek-do-dziejow-wladyslawy-spizewskiej-wyemancypowanej-pionierki-bydgoskiej-fotografii-zawodowej.html
Dodaj komentarz
Aby komentować musisz być zalogowany załóż konto »
Najczęściej oglądane zdjęcia
Najczęściej komentowane zdjêcia

Pozostałe zdjęcia

«
  • Bydgoszcz
  • Bydgoszcz
  • Bydgoszcz
»
4176919
Copyright © Agora SAO nasReklamaOchrona prywatności  Zgłoś problem lub błąd