FotoForum
Załóż konto »
CF-105 - Avro Arrow Mk.2
Dodano: 27.10.2021 Odsłony: 186
Powiadomienie zostało wysłane
Poleć tę stronę znajomemu

Brak danych exif

zamknij

CF-105 - Avro Arrow Mk.2

Autor: a.v.roe

CF-105 - Avro Arrow Mk.1, a raczej jeden z niewielu elementow jakie ocalaly z samolotu, ktory wyprzedzil czas i konkurentow o dwie dekady. zurakowskiavroarrow.weebly.com/arrow-cf105.html

Komentarze (7)
kiks4 2 miesiące temu
Niesamowita historia...Chyba nieznana szerzej w Polsce. Natomiast hamowanie rozwoju jakiś dziedziny techniki przez potężniejszego sąsiada już jest u nas szeroko znane. Od lotnictwa przez motoryzację aż po komputery..
A właśnie- komputery. Jakoś trudno uwierzyć, że w 1957 r możliwe było zastosowanie techniki Fly by Wire. Nie wiem, czy autora nie poniosło trochę?
Przy okazji poczytałem na Wikipedii o Januszu Żurakowskim, bo to nazwisko jest doskonale znane w Polsce. I rzeczywiście- Janusz to brat słynnego konstruktora Bronisława:
pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_%C5%BBurakowski
a.v.roe 2 miesiące temu
Wiem ze trudno uwierzyc, ale to prawda. Arrow byl pierwszym na swiecie samolotem, w ktorym zastosowano Fly by Wire i nie byla to jedyna niespodzianka jaka sie w nim kryla. W koncu tworzyli go najlepsi z najlepszych w tamtych czasach - pozniejsi tworcy Concorda czy programu Apollo. Dorzucajac jeszcze drobiazg w postaci polprzewodnikow, ktore pojawily sie w 1963, jego mozliwosci wzroslyby niewspolmiernie.
Nie inaczej bylo z silnikiem kanadyjskiej firmy Orenda. W "Orenda-Iroquois PS.13" (ten silnik mial wejsc w drugiej fazie Arrow Mk.2 i zastapic malo wydajny i ciezki amerykanski Pratt&Whitney J75-P-3) po raz pierwszy zastosowano tytan, ktory w polaczeniu z innymi metalami lekkimi jakich uzyto, pozwolil obnizyc ciezar wlasny silnika o blisko 400kg w porownaniu do innych silnikow o zblizonych parametrach, zwiekszajac przy tym jego wytrzymalosc. W momencie zamkniecia projektu silnik mial ponad 5 tysiecy godzin testow i zapowiadal sie rewelacyjnie. Fachowcy amerykanscy po zapoznaniu sie z mozliwosciami tego samolotu sami okreslili go jako "bliski perfekcji".
Hamowanie rozwoju przez poteznych sasiadow to faktycznie temat przerabiany wielokrotnie (czasem proba zniszczenia konkurencji odbija sie czkawka u agresywnego sasiada, ogromnymi stratami finansowymi i niestety; bywa ze i ofiarami niewinnych osob).
a.v.roe 2 miesiące temu
BTW na youtube jest dostepny film "The Arrow". Jest to film fabularny a nie dokument, wiec nie we wszystkich sekwencjach jest kopia wydarzen historycznych, ale daje ogolny obraz w dobrym wymiarze.
www.youtube.com/watch?v=aJwBHtYHIaw
kiks4 2 miesiące temu
Pamiętam- bom nie młody- że pojawienie się rakiet, w tym przeciwlotniczych mocno ostudziło prace rozwojowe w lotnictwie wojskowy. Jak się okazało zupełnie bezpodstawnie. Mimo niezwykle skutecznej obrony przeciwlotniczej samoloty bojowe są dziś rozwijane z dużym nakładem środków. Ale co Kanada straciła przez likwidację projektu Arrow to straciła.Wyobrażam sobie stan ducha ludzi uczestniczących w projekcie. Oblatywacz Żurakowski rzucił branżę i został hotelarzem. Na pewno nie z zamiłowania...
a.v.roe 2 miesiące temu
Straty zarowno prestizowe jak i finansowe jakie poniosla Kanada sa nieobliczalne. Do tego w jeden dzien zwany "czarna sobota" prace stracilo 14 tysiecy wysoko kwalifikowanych pracownikow Avro, do ktorych w nastepnych miesiacach dolaczylo 30 tysiecy z firm kooperujacych. Ci z "gornej polki" natychmiast dostali prace na wysokich stanowiskach w wiodacych firmach amerykanskiego przemyslu lotniczego oraz w NASA. Wielu przenioslo sie rowniez do Europejskich firm lotniczych, w szczegolnosci angielskich i francuskich wspolpracujacych przy tworzeniu Concorda. Zurakowski odrzucil amerykanskie propozycje, przeniosl sie do Barry`s Bay i zalozyl maly Lodge "Kartuzy" . Czy bez zamilowania...trudno powiedziec. Byl czlowiekiem energicznym, lubil nowe wyzwania.....
kiks4 2 miesiące temu
Jedna decyzja polityczna, niewyobrażalne straty. I zapewne zero winnych.
a.v.roe 2 miesiące temu
Jak to w polityce. Winni sa zawsze inni.
Dodaj komentarz
Aby komentować musisz być zalogowany załóż konto »
Najczęściej oglądane zdjęcia
Najczęściej komentowane zdjêcia

Pozostałe zdjęcia

«
  • DSC_0225
  • Dolnosląskie, Karpacz
  • Dolnośląskie, Karpacz
»
4273772

To zdjęcie należy także do:

Klucz muzeum, samolot

Klucz muzeum

8972 zdjęć
«
  • Niemcy
  • Zamek Królewski w Warszawie
  • Zamek Królewski w Warszawie
»
4273772
Oraz do kluczy: samolot
Copyright © Agora SAO nasReklamaOchrona prywatności  Zgłoś problem lub błąd